keskiviikko 15. heinäkuuta 2009

Sokereista taas.

Kävin eilen äitiyspoliklinikalla diabeteshoitajan juttusilla. Asiasta jäi vähän semmoiset ristiriitaiset tuntemukset. Menin sinne, ja sain kättelyssä ruokaohjeet taas käteen. Kerroin, että ne mulla jo on, ja kätilö kyseli miltä ne on tuntuneet. Kerroin, että tunnun syövän liian vähän. Kätilö luuli mun tarkoittavan, että ruokavalion ruuan määrä ei riitä mulle, mutta en tarkottanut sitä, kun syön helposti vähemmän kuin siinä sanotaan. En vaan ehi syyä päivässä niin paljon.

No, se ei tainnut tajuta, eikä oikein uskoa. Oon laskenut kaloreita kiloklubissa, ja päiväsaldo pyörii jossain 1400 tienoilla, kun ohjeen mukaan pitäisi olla 1600-1800kcal. No, se ei varmaan ole kuolemaksi.

Kävin sitten puntarilla, joka näytti vajaa kilon vähemmän kuin neuvolassa. Kätilö sanoi "kato näin siinä käy kun vähän kattoo mitä syö", ja mua ärsytti ihan hulluna. ensinnäkään ei se nyt tavoitteellista ole että paino varsin putoais, ja toisekseen, mä oon koko raskauden ajan kattonut mitä syön. murh! :D

Mittaan nyt sitten sokerit viidesti päivässä muutaman päivän ajan. Tarkoitus on, että aamusokerit olis alle 5,5 ja ruokailun jälkeiset arvot alle 7,8. Aika hyvin on onnistunut, paitsi tänään kun oli ihan sekava päivä ja sain pahoinvointia unicafeen kalapihveistä. Sen jälkeen ei tehnyt mieli syödä mitään, ja tuli reilun kuuden tunnin tauko syömisten välissä, jonka seurauksena sitten sokeri syömisen jälkeen nousi kovasti ja oli tunnin päästä vieläkin 9.  

Kätilö sanoi, ettei tarvitse huolestua yhestä kohonneesta arvosta, mutta vähän tuo harmittaa. Huomenna on onneksi uusi päivä, ja nyt olen taas astetta viisaampi sokereiden suhteen ja tiiän sitten seuraavalla kerralla tankata yhen kerran tuossa välissäkin.

Päätin sitten olla kanssa huolimatta tuon syömisen määrän kanssa: syön sen verran kuin haluan, etten lähe tunkemaan ylimääräistä, mutta se täytynee katsoa että syö tarpeeksi usein.

Alan olla jo aika väsynyt, siis maha väsyy ja kramppaa ja särkee pitemmästä kävelystä, ja tänäänkin oli pakko ottaa iltaunet. Mahasankari jalkailee tuolla usein kovaa, ja sekin tekee supistuksia. Viime yönä supisti kanssa tosi monesti, mistä lie johtunut. Heräsin siihen aina välillä, vaikkei se siis sinänsä sattunut.

Niinjuu, ja tuo mittari on tosi hyvä, tarttee tosi vähän verta ja lansetti tekee ihan tajuttoman pienen reiän sormeen. :)

29+2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti